Τετάρτη 2 Απριλίου 2014

Το Ουκρανικό πιέζει και τους... αγωγούς

Εντείνεται το παρασκήνιο για τον αγωγό East Med, με την Αθήνα και τη Λευκωσία  να «καίγονται» για την κατασκευή του.


Η κρίση στην Ουκρανία, η προσάρτηση της Κριμαίας από τη Ρωσία και η επακόλουθη ψυχρότητα στις σχέσεις της Μόσχας με τη Δύση έχει χτυπήσει καμπανάκι στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στην οποία αναζωπυρώνονται οι φόβοι για κίνδυνο στην προμήθεια φυσικού αερίου.

Στο πλαίσιο αυτό εντατικοποιούνται οι διεργασίες και το πολιτικό παρασκήνιο για τη διασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας μέσω εναλλακτικών πηγών και διαδρόμων μεταφοράς. 
Στην πρώτη γραμμή αυτών των κινήσεων βρίσκεται ο αγωγός East Med και η διαδρομή που αυτός θα ακολουθήσει, με Αθήνα και Λευκωσία να "καίγονται" για την κατασκευή του μετά και τις "θολές" δηλώσεις του Ισραηλινού υπουργού Εξωτερικών κατά την επίσκεψή του στην Ελλάδα, ο οποίος παρέπεμψε κομψά το θέμα της επιλογής στις ιδιωτικές εταιρείες που εμπλέκονται στο πρότζεκτ της εξόρυξης.

Ο διεθνής Τύπος επισημαίνει ότι τις προηγούμενες ημέρες Ελλάδα και Κύπρος ανακοίνωσαν από κοινού ότι συζητούν τη μελέτη βιωσιμότητας του East Med, ώστε να διερευνηθούν ‘’όλες οι εναλλακτικές λύσεις για τη μεταφορά των υδρογονανθράκων προς τις αγορές της Ευρώπης’’.

Το σχέδιο για τον αγωγό προβλέπει την κατασκευή του σε έξι μέρη: ένα υποθαλάσσιο κομμάτι 150 χιλιομέτρων από τα κυπριακά και ισραηλινά οικόπεδα στο Βασιλικό της Κύπρου, όπου θα γίνει και εργοστάσιο υγροποίησης, ένα υποθαλάσσιο τμήμα μήκους 650 χιλιομέτρων από το Βασιλικό στην ανατολική ακτή της Κρήτης, ακόμα ένα υποθαλάσσιο κομμάτι 400 χιλιομέτρων από την Κρήτη στη νοτιοανατολική Πελοπόννησο, ένα χερσαίο κομμάτι 26 χιλιομέτρων που θα διατρέχει την Πελοπόννησο, ένα υποθαλάσσιο μέρος που θα διασχίζει τον Πατραϊκό Κόλπο και, τέλος, ένα τμήμα 220 χιλιομέτρων από την Αιτωλοακαρνανία στη Θεσπρωτία.


1.700 χιλιόμετρα

Δηλαδή συνολικά πρόκειται για μια διαδρομή μεγαλύτερη των 1.700 χιλιομέτρων, η οποία θέτει θέμα κόστους σε αντίθεση με την ανταγωνιστική διαδρομή μέσω Τουρκίας. Ο East Med, σε περίπτωση που αποτελέσει την τελική επιλογή, κατά πάσα πιθανότητα θα συνδέεται με τον TAP (Trans- Adriatic Pipeline), στον οποίο συμμετέχουν Ελλάδα Αλβανία Ιταλία και μεταφέρει αζερικό αέριο στη Δυτική Ευρώπη.

Παράλληλα αναμένεται να αποτελέσει μέρος των πρότζεκτ που έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου ‘’να μειωθεί η εξάρτηση από τις ρωσικές εισαγωγές φυσικού αερίου’’ και να δημιουργηθεί ‘’μια ενιαία αγορά αερίου’’. Ωστόσο υπάρχουν αρκετές γεωπολιτικές επιπλοκές, καθώς ο αγωγός αυτός θα έπρεπε να περάσει από μέρος της κυπριακής AOZ το οποίο αμφισβητεί η Τουρκία, κάτι που καθιστά αναγκαία την επίλυση του Κυπριακού και εξηγεί την ‘’πρεμούρα’’ του διεθνούς παράγοντα προς αυτή την κατεύθυνση.

Την ίδια στιγμή, και ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η προσέγγιση με το Τελ Αβίβ, η Άγκυρα προωθεί με χαρακτήρα επείγοντος το δικό της σχέδιο για την κατασκευή αγωγού μέσω τουρκικού εδάφους. Ήδη τουλάχιστον δέκα εταιρείες, μεταξύ των οποίων και δύο τουρκικές στον χώρο της ενέργειας, η Zorlu Group και η Turcas Petrol (σε συνεργασία με τη γερμανική RWE), έχουν υποβάλει προσφορές για συμμετοχή στο πρότζεκτ μεταφοράς του αερίου από το ισραηλινό κοίτασμα Λεβιάθαν προς την Ευρώπη.

Στην Αθήνα η κυβέρνηση επιχειρεί να ισορροπήσει ανάμεσα στις πιέσεις Ε.Ε. και NATO για κυρώσεις εις βάρος της Ρωσίας, λόγω του Ουκρανικού, και στις σχέσεις με τη Μόσχα. Όπως είπε χθες ο υπουργός Εξωτερικών, Ευάγγελος Βενιζέλος, στη σύνοδο υπουργών Εξωτερικών του NATO, "πρέπει να κρατήσουμε ανοιχτά τα κανάλια, τους διαύλους του πολιτικού και διπλωματικού διαλόγου με τη Ρωσία, γιατί πρέπει να αποφύγουμε την επιστροφή σε συνθήκες ψυχρού πολέμου".

ΠΗΓΗ: Η Εφημερίδα των Συντακτών